'Als je het nu mist, mis je de afspraak met het leven'.
Thich Nhat Hanh

 

Aandacht

Leven in aandacht is leven in het moment. Vaak laten we ons afleiden, doen we veel tegelijk en daardoor heeft datgene wat we doen niet onze volledige aandacht. We verliezen maar al te gemakkelijk het zicht op wat zich voor onze ogen afspeelt.

Vol-ledige aandacht. Wanneer je je volle aandacht hebt bij wat je doet, betekent dat ook een loslaten van andere dingen. Dat we vaak met onze gedachten ergens anders zijn dan bij bijvoorbeeld het werk dat we verrichten en/of zijn afgeleid door lichamelijk ongemak of pijn, herkent iedereen waarschijnlijk wel. Het is tegenwoordig een levenskunst om met aandacht te leven. Het moet geoefend worden, elke dag, elk moment weer. En het loont. Want wat je ervoor terugkrijgt is meer rust in je hoofd en is het lichaam niet alleen meer het voertuig van onze gedachten, maar het lichaam laat ons werkelijk ergens wonen. Dan kun je voor de volle 100 % handen en voeten geven aan wat je ten diepste beweegt. Hoe mooi is dat! 

 

8-weekse training

Mindfulness is een woord dat hier vaak wordt vertaald met aandacht of opmerkzaamheid. Met een 8-weekse mindfulnesstraining ga je door middel van verschillende oefeningen jezelf trainen in aandacht. Daardoor ga je je patronen herkennen en oefen je jezelf om aandacht te hebben voor wat je aan het doen bent. Je gaat minder vanzelfsprekend op de automatische piloot verder.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een hele dag in week 6. Voor data van de training kijk bij AGENDA.

 

Het NU … Wat nu?

Het leven betekent verandering, dus dat vraagt van ons om te kijken naar wat zich voor onze ogen afspeelt en mee te deinen op de golven van het leven. Piekeren over het verleden of het steeds bezig zijn met plannen maken voor de toekomst, je verzetten tegen wat er nu is, maakt dit moment niet leefbaarder. Met aandacht leven in het moment geeft je ruimte om je te verbinden met wat er is. En dat kan vreugde zijn en ontspanning, het kan ook pijn zijn of stress. Het leven heeft alles in zich. Hoe ga jij ermee om? Het nu … Wat nu? Wat nu als het pijn of stress is waarvan je niet weet wanneer het stopt? Wat nu als het grote vreugde is waarvan je weet dat het ook een einde kent?

De mindfulnesstraining helpt je om zicht te krijgen op je eigen reacties en patronen vanuit een houding van vriendelijkheid en mildheid. Zonder oordeel. Door aandacht te hebben voor hoe het nu is, geef je het leven en de mogelijkheden die het in zich draagt, de volledige ruimte. Veranderen betekent niet: verlies en lijden. Maar dat het leven zichzelf eindelijk helemaal mag ontvouwen.

Voltaire heeft veranderingsprocessen prachtig beschreven: 

'Op een dag zul je het subtiele verschil kennen tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen. Dan leer je dat liefde niet betekent: leunen. En dat gezelschap niet betekent: veiligheid. Je ontdekt dat een kus geen contract is en een cadeau geen belofte. Je begint je nederlagen te accepteren met je hoofd omhoog en je ogen open. Je leert te vertrouwen op vandaag, omdat morgen te onzeker is voor plannen. Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt als je er teveel van krijgt. Dan wordt het tijd je eigen tuin te beplanten en dan zorg je voor je eigen ziel en wacht je niet langer op de wonderen van buitenaf. En dan weet je, dat je het echt kunt volhouden en dat je echt sterk bent en dat je echt waarde hebt. En je leert en leert. Bij ieder afscheid leer je.' (overgenomen uit Prana, nr. 193) 

 

Kosten

Deelname aan de training kost € 350,00 en is inclusief het lesmateriaal (bestaande uit een reader en 4 cd’s), koffie, thee en een lunch op de stiltedag. Sommige verzekeringen vergoeden de training geheel of gedeeltelijk!